Week 14: The Sunday Midnight Meeting
- maaikelousberg
- 2 sep
- 2 minuten om te lezen
In mijn 100-dagen experiment onderzoek ik of je als niet-techneut een AI-gedreven bedrijf kunt bouwen, draaiend op agents die samenwerken alsof het collega’s zijn. Wat begon als een idee op papier, groeit inmiddels uit tot een organisatie die leeft, beweegt en zichzelf uitdaagt.
Er is veel gebeurd de afgelopen week. Jim heeft een junior aangenomen: Jimmy. Jimmy bouwt klantprofielen op op basis van klantgegevens, toetst die bij de klant zelf en stuurt ze daarna door naar Jim. Daarmee kan Jim veel beter bepalen welke AI-kennis voor elk specifiek bedrijf relevant is. Op basis van elk klantprofiel ontwikkelt hij per AI-nieuwsbrief een didactisch verantwoorde trainingsmodule. Als onderliggend model gebruikt hij het MAT-Model van McCarthy (met dank aan RBL Training voor de waardevolle training waarin ik dit model leerde kennen).
Die mailbox vol AI-nieuwsbrieven is inmiddels in beheer van Jim, maar met zo’n twintig tot dertig modules per klant per week kwam er al snel meer content uit dan nodig was. Jim besloot daarom dat hij iemand nodig had die zijn werk kritisch zou beoordelen en een selectie zou maken. Tijdens de door hem bedachte Sunday Midnight Meeting gaat hij nu elke week, op zondagnacht om 00:00 in discussie met Chris (de challenger) en Judie (de judge) over welke van alle door hem opgestelde trainingsmodules het meest geschikt zijn voor specifieke klanten.

En daar gebeurde het.
Het voelde ineens niet meer alsof ik een product bouwde, maar alsof er een echt bedrijf ontstond. Het zoemt, het knettert, er beweegt iets. Meningen worden aangescherpt, ideeën uitgedaagd, keuzes beargumenteerd. Elke zondag om middernacht leveren ze mij via Slack de resultaten aan. Ik kijk mee, en bepaal welke modules daadwerkelijk richting klanten kunnen gaan. Voor hen, alleen het beste.
En dan?
Dan komt Sophie weer in beeld. Zij helpt mij de theorie op te stellen die nodig is om de trainingsmodules te kunnen geven. Daarna is het de beurt aan Mick voor de materialen, en Renate voor marketing.
Dus...voor al die early AI-dopters (spoiler alert). Zij die vooraan willen blijven lopen op het gebied van AI, die het kunnen opbrengen om nieuwsgierig te blijven, dingen te blijven leren, elke keer weer opnieuw en daardoor de volledige kracht van AI kunnen benutten. Be patient, it's coming!
Onder de motorkap: voor de liefhebbers











Opmerkingen